ارزيابي عملكرد و اهميت و روش هاي آن

مركز آموزشي رايتك مجري برگزار كننده دوره هاي مجازي مديريت MBA، DBA ، دكوراسيون داخلي، عكاسي، كامپيوتر با مدرك رسمي از وزرات علوم تحقيقات و فناوري. جهت كسب اطلاعات بيشتر به آدرس وب سايت مؤسسه مراجعه نماييد. www.erightec.ir شماره تماس : 02126702104 / 09124815188

دوشنبه ۱۳ مرداد ۰۴

ارزيابي عملكرد و اهميت و روش هاي آن

۱۸ بازديد

ارزيابي عملكرد

ارزيابي عملكرد

ارزيابي عملكرد فرايندي است كه در آن عملكرد كاركنان را براي رساندن سازمان به اهدافش مورد سنجش قرار مي‌دهد. منظور از ارزشيابي عملكرد، فرايندي است كه بوسيله آن كاركنان در فواصل معيني و بطور رسمي ، مورد ارزيابي قرار مي گيرند. در اين فرآيند فرد از نظر اجرايي در وظايف محوله و قبول مسئوليت‌ها مورد بررسي قرار مي گيرد.

بنابراين ارزيابي عملكرديك مسئوليت مديريتي است كه استانداردهاي شغلي را مشخص و تعيين مي‌كند كه عملكرد كاركنان در حدود استانداردهاي تعيين شده هست يا خير. به وسيله‌ي ارزيابي عملكرد تنبيه يا تشويق كاركنان را مي‌توان مديريت كرد.

استفاده از فرايند مديريت عملكرد به مديران و كارمندان كمك ميكند تا بر اهداف سازمان متمركز شوند.

جهت شركت دردوره آموزشي ارزيابي عملكردكليك كنيد

ارزيابي عملكرد

ارزيابي عملكرد

ارزيابي عملكرد فرايندي است كه در آن عملكرد كاركنان را براي رساندن سازمان به اهدافش مورد سنجش قرار مي‌دهد. منظور از ارزشيابي عملكرد، فرايندي است كه بوسيله آن كاركنان در فواصل معيني و بطور رسمي ، مورد ارزيابي قرار مي گيرند. در اين فرآيند فرد از نظر اجرايي در وظايف محوله و قبول مسئوليت‌ها مورد بررسي قرار مي گيرد.

بنابراين ارزيابي عملكرديك مسئوليت مديريتي است كه استانداردهاي شغلي را مشخص و تعيين مي‌كند كه عملكرد كاركنان در حدود استانداردهاي تعيين شده هست يا خير. به وسيله‌ي ارزيابي عملكرد تنبيه يا تشويق كاركنان را مي‌توان مديريت كرد.

استفاده از فرايند مديريت عملكرد به مديران و كارمندان كمك ميكند تا بر اهداف سازمان متمركز شوند.

جهت شركت دردوره آموزشي ارزيابي عملكرد كليك كنيد

اهميت ارزيابي عملكرد

ارزيابي عملكرد يكي از وظايف مهم مديريت منابع انساني است.  واكاوي رفتار كارمند و بررسي عملكرد كاري و رفتاري او توسط مديران منابع انساني بواسطه مديريت عملكرد مي تواند منافع بالقوه بسياري فراهم كند.

هدف اصلي از ارزيابي عملكرد اين است كه اطلاعات ضروري درباره نيروهاي شاغل در سازمان جمع آوري گردد و در دسترس مديران قرار گيرد تا آنها بتوانند تصميمات بجا و لازم را در جهت بالابردن كميت و كيفيت كار كاركنان اتخاذ نمايند.

روش هاي ارزيابي عملكرد

استانداردهاي مطلق (قطعي)

اين استانداردها عملكرد كاركنان را نسبت به استانداردهاي تعيين شده مقايسه مي‌كند. در اين تكنيك ارزيابي، كاركنان مستقل از ساير كاركنان گروه سنجيده مي‌شوند. همچنين اين فرايند خصوصيات و رفتار شغلي كاركنان را بر اساس استانداردهاي مطلق مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌دهد.

روش‌هاي قياس-محور

در دومين روش كلي ارزيابي، كاركنان با يكديگر مقايسه مي‌شوند. اين روش نسبت به استانداردهاي قطعي، روشي قياسي و نسبي‌تر محسوب مي‌شود.

مديريت بر مبناي هدف (MBO)

اين روش از ارزيابي عملكرد بررسي مي‌كند كه رسيدن به اهداف چگونه انجام مي‌شود. موفقيت سازمان در دستيابي به اهداف كلي‌اش، از طريق مشخص نمودن ميزان موفقيت هر قسمت خاص (مثلا بخش‌ها، واحدها يا افراد) تفسير مي‌شود. اين روش نه‌تنها از بالا به پايين بلكه از پايين به بالا هم عمل مي‌كند. تأكيد روش بر روي نتيجه‌ است، نه فعاليت‌هايي كه انجام مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.