استراتژي بازاريابي و انواع آن

مركز آموزشي رايتك مجري برگزار كننده دوره هاي مجازي مديريت MBA، DBA ، دكوراسيون داخلي، عكاسي، كامپيوتر با مدرك رسمي از وزرات علوم تحقيقات و فناوري. جهت كسب اطلاعات بيشتر به آدرس وب سايت مؤسسه مراجعه نماييد. www.erightec.ir شماره تماس : 02126702104 / 09124815188

دوشنبه ۱۳ مرداد ۰۴

استراتژي بازاريابي و انواع آن

۴ بازديد

استراتژي بازاريابي چيست؟

استراتژي بازاريابي، (به انگليسي: Marketing strategy) استراتژي است كه تعيين مي‌كند يك سازمان چگونه به اهداف بازاريابي خود مي‌رسد، مثلاً بر كدام بازارها و محصولات متمركز شود و چه مقدار براي فعاليت‌هاي بازاريابي هزينه كند.
بازاريابي را مي‌توان آميزه‌اي از علم و تجربه دانست. با داشتن علم و طريقهٔ اجراي بازاريابي تجربه‌اي به دست مي‌آيد كه منجر به راهي براي به دست آوردن مشتري است. بازارياب‌ها از تكنيك‌هاي گوناگون كيفي و علمي براي به دست آوردن و برآورد كردن استراتژي‌هاي خود استفاده مي‌كنند. هر بازاريابي سعي بر به وجود آوردن و به كارگيري يك برنامهٔ بازاريابي موفق است.

استراتژي بازاريابي

براي شركت در دوره ي آموزشي مديريت MBA كليك كنيد.

استراتژي بازاريابي چيست؟

استراتژي بازاريابي، (به انگليسي: Marketing strategy) استراتژي است كه تعيين مي‌كند يك سازمان چگونه به اهداف بازاريابي خود مي‌رسد، مثلاً بر كدام بازارها و محصولات متمركز شود و چه مقدار براي فعاليت‌هاي بازاريابي هزينه كند.
بازاريابي را مي‌توان آميزه‌اي از علم و تجربه دانست. با داشتن علم و طريقهٔ اجراي بازاريابي تجربه‌اي به دست مي‌آيد كه منجر به راهي براي به دست آوردن مشتري است. بازارياب‌ها از تكنيك‌هاي گوناگون كيفي و علمي براي به دست آوردن و برآورد كردن استراتژي‌هاي خود استفاده مي‌كنند. هر بازاريابي سعي بر به وجود آوردن و به كارگيري يك برنامهٔ بازاريابي موفق است.

استراتژي بازاريابي

براي شركت در دوره ي آموزشي مديريت MBA كليك كنيد.

انواع استراتژي بازاريابي

استراتژي رهبري قيمت:
در اين استراتژي عرضه‎كنندگان كالا، كالاي خود را با پايين‎ترين قيمت به مصرف‎كنندگان عرضه مي‎كنند و از اين طريق سهم قابل قبولي از بازار را براي خود ايجاد مي‏كنند. در اين استراتژي با رهبري قيمت، خود بخود هزينه توليد با افزايش توليد و تقاضاي بالا كاهش پيدا مي‎كند، رقباي ضعيف حذف مي‎شوند، امكان ورود رقباي جديد كاهش پيدا مي‎كند، نفوذ در بازارهاي ديگر افزايش پيدا مي‎كند. با توجه به مزيت‎هايي كه رهبري قيمت ايجاد مي‎كند، هر كسب و كاري به راحتي نمي‎تواند رهبري قيمت را به عهده بگيرد. اين استراتژي زماني با حداقل ريسك همراه است كه شركت توان مالي خوبي داشته باشد، مجهز به تكنولوژي جديد باشد و قدرت توزيع گسترده‎اي داشته باشد و بتواند مواد اوليه ارزان تهيه كند.
استراتژي تمركز:
در اين نوع استراتژي تمركز عرضه‎كنندگان كالا يا توليدكنندگان محصول بر قشر خاصي از مصرف‎كنندگان قرار مي گيرد و به همين دليل تقاضا افزايش يافته و مي ‎توان فروش قابل قبولي داشت اما مي توان گفت هزينه تبليغات و توزيع كاهش مي‎يابد.
استراتژي متمايزسازي:
در اين استراتژي توليدكنندگان مي كوشند تا كالاي متمايزي را توليد كنند و با رقباي خود به رقابت بپردازند و از طريق بتوانند سود كسب كنند.
استراتژي نفوذ در بازار:
در اين استراتژي سعي بر افزايش سهم در بازارهاي فعلي است و براي اين منظور از روش هايي چون تبليغات گسترده، اعطاي تخفيف‎ و … استفاده مي شود.
استراتژي توسعه بازار:
در استراتژي توسعه بازار تلاش مي شود نظر مشتريان تازه به كالاي فعلي جذب شود و مشتريان جديد تمايل به استفاده از كالاها و محصولات قديمي پيدا نمايند تا علاوه بر مشتريان قديمي ، مشتريان جديد هم به جمع مصرف كنندگان  و تقاضاكنندگان كالا و محصول اضافه شوند.
استراتژي توسعه كالا:
اين استراتژي به معني گسترش كالاها و ايجاد كالاهاي جديد براي بازارهايي است كه در حال حاضر وجود دارند.
استراتژي تنوع‌بخشي:
در استراتژي تنوع‌بخشي تلاش مي شود تا كالاهاي جديد در بازار نوپا معرفي شوند البته براي ورود به اين بازارها استراتژي تنوع‎بخشي با ريسك زيادي به همراه خواهد داشت. استراتژي‎هاي بازاريابي ذكر شده يعني نفوذ در بازار، توسعه بازار، توسعه كالا و تنوع‎بخشي مي‎تواند با يك سري تاكتيك‎هاي بازاريابي كه از آن‎ها به عنوان آميخته‎هاي بازاريابي نيز ياد مي‎شود، تحقق پيدا كند. اين آميخته‎ها در ساده‎ترين حالت شامل 4p يعني قيمت، محصول، مكان و پيشبرد فروش هستند كه هر كدام شامل اجزايي بوده و تاكتيك‎هاي مناسبي براي اجرا و پياده‎سازي استراتژي بازاريابي شركت هستند.

براي شركت در دوره ي آموزشي مديريت MBA كليك كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.