مديريت ادعا و انواع ادعا ها

مركز آموزشي رايتك مجري برگزار كننده دوره هاي مجازي مديريت MBA، DBA ، دكوراسيون داخلي، عكاسي، كامپيوتر با مدرك رسمي از وزرات علوم تحقيقات و فناوري. جهت كسب اطلاعات بيشتر به آدرس وب سايت مؤسسه مراجعه نماييد. www.erightec.ir شماره تماس : 02126702104 / 09124815188

دوشنبه ۱۳ مرداد ۰۴

مديريت ادعا و انواع ادعا ها

۴ بازديد

مديريت ادعا ادعا چيست؟

ادعا يا Claim در استانداردهاي PMI به اين صورت تعريف شده است: تقاضائي از سوي يك طرف قرارداد در ازاي وجود دلايلي اصولا صحيح و يا به گمان متقاضي صحيح كه معمولا به خاطر اقدامات، دستورات و يا تغييرات اعمالي نامنطبق با مفاد قرارداد پروژه از سوي طرف ديگر قرارداد به وجود آمده و از لحاظ اقتصادي بين طرفين قابل حل و فصل نمي باشد. ادعا را به دو دسته مي توان تقسيم نمود: ادعا عليه كارفرما و ادعا عليه پيمانكار

جهت شركت در دوره مديريت ادعا (Claim Management) كليك كنيد

مديريت ادعا ادعا چيست؟

ادعا يا Claim در استانداردهاي PMI به اين صورت تعريف شده است: تقاضائي از سوي يك طرف قرارداد در ازاي وجود دلايلي اصولا صحيح و يا به گمان متقاضي صحيح كه معمولا به خاطر اقدامات، دستورات و يا تغييرات اعمالي نامنطبق با مفاد قرارداد پروژه از سوي طرف ديگر قرارداد به وجود آمده و از لحاظ اقتصادي بين طرفين قابل حل و فصل نمي باشد. ادعا را به دو دسته مي توان تقسيم نمود: ادعا عليه كارفرما و ادعا عليه پيمانكار

جهت شركت در دوره مديريت ادعا (Claim Management) كليك كنيد

انواع ادعاها

ادعاهاي پروژه به روش هاي گوناگوني دسته بندي مي شوند. اما يكي از مهم ترين دسته بندي هاي آن، تقسيم بندي ادعاهاي پروژه از ديدگاه مستندات و تحليل انجام شده در لايجه ادعا مي باشد كه در اين حالت به سه دسته ذيل تقسيم بندي مي شوند.

•    ادعاهاي فنا شونده : ادعاهائي هستند كه احتمال پذيرش آن از طرف مقابل بسيار كم است؛ چرا كه مستندات و تحليل انجام شده در لايجه ادعا، از اعتبار كامل و كافي برخوردار نيست.

•    ادعاهاي به حق : ادعاهائي هستند كه احتمال پذيرش آن از طرف مقابل بسيار بالاسات؛ چرا كه مستندات و تحليل انجام شده در لايجه ادعا، از اعتبار كامل و كافي برخوردار است

•    ادعاهاي مشكوك : ادعاهائي هستند كه احتمال پذيرش آن از طرف مقابل مشخص نيست و به نوع مستندات و تحليل انجام شده در لايجه ادعا، بستگي دارد.

جهت شركت در دوره مديريت ادعا (Claim Management) كليك كنيد

مديريت ادعا مشتمل برچهار فرآيند به شرح زير مي باشد :

1-شناسايي ادعا

2-كمي كردن ادعا

3-ممانعت از ادعا

4-راه حل ياتوافق ادعا

برخي از اقداماتي كه در طول فرايند مديريت ادعا پيشنهاد مي گردد به شرح ذيل است:

1-بررسي كامل طرح مورد نظر قبل از مناقصه

2-تخصيص زمان مناسب جهت اجراي پروژه، در نظر گرفتن زمان كوتاه و غير منطقي براي اجراي پروژه مشكلات زيادي را براي ذي نفعان پروژه به همراه خواهد داشت

3-پس از عقد قرارداد و توافق نامه هاي پيمان و تشكيل تيم مديريت پروژه تعهدات، مسئوليتها و اختيارات هريك از اركان پروژه به صورت موضوعي مشخص و تفكيك شود تا به اين صورت محدوده تعريف شده هر يك از اركان پروژه شفاف و به صورت ساده در دسترس قرار گيرد.

4-شناسايي و پيگيري نياز ذينفعان

5-استفاده از درس هاي آموختني

6-مستند سازي قوي

7-اصلاح سيستم توزيع ريسك بين طرفهاي پيمان

8-تبديل فرهنگ از متهم كردن طرفين به فرهنگ مشاركت

9-استفاده مستمر ومفيد از مشاوران حقوقي

10-مذاكرات و جلسات مفيد و مستمر طرفين قرارداد قبل وحين اجرا

در واقع با مديريتي درست مطابق با استاندارد مديريت پروژه مي توان ادعاهاي در طول پروژه را به حداقل رساند

جهت شركت در دوره مديريت ادعا (Claim Management) كليك كنيد

فرآيند مديريت دعاوي پروژه در Primavera

در برخي از ويرايش‌هاي نرم‌افزار پريماورا (Primavera) ابزاري به نام Claim Digger معرفي شده است. اين ابزار به مديران پروژه اين امكان را مي‌دهد كه بتوانند در كمترين زمان و با بالاترين دقت كليه Claimهاي بالقوه و ايجاد شده در پروژه را شناسايي نمايند. وجود Claim Digger در نرم‌افزار P5 باعث برتري نسبي اين نرم‌افزار نسبت به ويرايش‌هاي ديگر پريماورا و نرم‌افزار MSP گرديده است.

جهت شركت در دوره مديريت ادعا (Claim Management) كليك كنيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.