مقدمه دانش TRIZ
واژه TRIZ از حروف اول كلمات روسي «Teoriya Resheniya Izobrototelskikh Zadatch» تشكيل شده است است كه برابر انگليسي آن عبارت «Theory of Inventive Problem Solving» (با مخفف TIPS) است كه به معناي نظريه حل ابداعانه مساله ميباشد. اين دانش در سراسر جهان تحت عنوان دانش TRIZ شناخته ميشود و متداول شدن اين نام به اين علت است كه بنيانگذار آن، دانشمند خلاقيتشناس روسي گنريچ سائولويچ آلتشولر (G.S. Altshuller) ميباشد.
جهت شركت در دوره كاربردي دانش TRIZو تكنيك هاي مهندسي خلاقيت كليك نماييد
دانش TRIZ بطور اساسي تفكر خلاق را بهبود بخشيده و به حل مسايل در كوتاهترين زمان ممكن از طريق تاكيد برروي نتايج نهايي ايده آل كمك مي نمايد. دانش TRIZ يك رويه سيتماتيك گام به گامي را فراهم مي آورد كه جايگزين سعي و خطا شده و با استفاده از يك روش متدولوژيك زمان ارائه محصولات جديدتر را كاهش داده و از طريق يك عملكرد برتر اين كار را انجام مي دهد و بطور اساسي فرصت اختراع و نوآوري را افزايش داده بگونه اي كه مخترعان را از چارچوب فكري محدود خود خارج ساخته و به تفكرسيستمي سطح بالايي مي رساند. اگر چه متخصص دانش TRIZ شدن زمان و تلاش بسيار مي برد اما براي شروع كار نمودن با دانش TRIZ نيازمند چندين روز آموزش مي باشد . بطور خاص طراحان مجرب و مديران محصول با استفاده از روشهاي دانش TRIZ داراي احساس بهتري مي گردند زيرا پس از اينكه آنها آموزشهاي پايه اي را طي كردند بطور فزاينده اي نتايج بهتري را در مقايسه با رويكرد هاي سعي و خطا ي سنتي بدست مي آورند .
مقدمه دانش TRIZ
واژه TRIZ از حروف اول كلمات روسي «Teoriya Resheniya Izobrototelskikh Zadatch» تشكيل شده است است كه برابر انگليسي آن عبارت «Theory of Inventive Problem Solving» (با مخفف TIPS) است كه به معناي نظريه حل ابداعانه مساله ميباشد. اين دانش در سراسر جهان تحت عنوان دانش TRIZ شناخته ميشود و متداول شدن اين نام به اين علت است كه بنيانگذار آن، دانشمند خلاقيتشناس روسي گنريچ سائولويچ آلتشولر (G.S. Altshuller) ميباشد.
جهت شركت در دوره كاربردي دانش TRIZو تكنيك هاي مهندسي خلاقيت كليك نماييد
دانش TRIZ بطور اساسي تفكر خلاق را بهبود بخشيده و به حل مسايل در كوتاهترين زمان ممكن از طريق تاكيد برروي نتايج نهايي ايده آل كمك مي نمايد. دانش TRIZ يك رويه سيتماتيك گام به گامي را فراهم مي آورد كه جايگزين سعي و خطا شده و با استفاده از يك روش متدولوژيك زمان ارائه محصولات جديدتر را كاهش داده و از طريق يك عملكرد برتر اين كار را انجام مي دهد و بطور اساسي فرصت اختراع و نوآوري را افزايش داده بگونه اي كه مخترعان را از چارچوب فكري محدود خود خارج ساخته و به تفكرسيستمي سطح بالايي مي رساند. اگر چه متخصص دانش TRIZ شدن زمان و تلاش بسيار مي برد اما براي شروع كار نمودن با دانش TRIZ نيازمند چندين روز آموزش مي باشد . بطور خاص طراحان مجرب و مديران محصول با استفاده از روشهاي دانش TRIZ داراي احساس بهتري مي گردند زيرا پس از اينكه آنها آموزشهاي پايه اي را طي كردند بطور فزاينده اي نتايج بهتري را در مقايسه با رويكرد هاي سعي و خطا ي سنتي بدست مي آورند .
جهت شركت در دوره كاربردي دانش TRIZو تكنيك هاي مهندسي خلاقيت كليك نماييد
مدلي براي پياده سازي دانشTRIZ
در نهايت يك مدل با 4 مرحله اصلي و 15 زير مرحله براي پياده سازي دانش TRIZ در فرآيند طراحي ارائه گرديد. كه به صورت تيتر دار ارائه شده است:
الف- شناخت مسئله
شناخت مساله شامل مراحل زير مي باشد :
1- انتخاب موضوع
2- درك شرايط واقعي ، انتخاب و تعيين اهداف
2-1-اطلاعات در مورد سيستمي كه مايل به ايجاد يا بهبود آن هستيد و محيط اطراف آن
2-1-1-نام سيستم
2-1-2-كاركرد سودمند اوليه سيستم
2-1-3-ساختار فعلي و مطلوب سيستم
2-1-4-چگونگي كاركرد سيستم
2-1-5-محيط سيستم
2-2-منابع موجود
3- اطلاعات درباره موقعيت سيستم
3-1- ايجاد بهبودهاي مطلوب يا حذف اثرات نامطلوب
3-2-عاملي كه باعث ايجاد مساله شده است.
3-3-تاريخچه پيدايش و توسعه مساله
4-بررسي تغييرات سيستم
4-1-بررسي تغييرات (صرف نظر از محدوديتهاي سيستم)
4-2-محدوديتهايي كه براي تغيير سيستم وجود دارند.
5-تاريخچه راه حل هاي آزمايش شده روي مساله
5-1-تلاش هايي كه در گذشته براي حل مساله انجام شده
5-2-سيستم هايي با مساله مشابه
6- مشخص نمودن راه حل و اجراي آن
7- بررسي نتايج
ب- فرمول بندي مساله
در اين مرحله فرمول بندي مساله كه شامل موارد زير است بايد انجام گيرد:
8-فرموله بندي نمودن مساله
9- رسم نمودار مساله
10- تبديل نمودار به متن
11- استخراج صورت مساله ها
12- مشخص نمودن راه حل و اجراي آن
13- بررسي نتايج
ج- جستجوي مسائل قبلا حل شده
14- استفاده از جدول تناقضات
د- استفاده از الگوهاي راه حل هاي كشف شده
13- بررسي اصل ها
14- مشخص نمودن راه حل و اجراي آن
15- بررسي نتايج
جهت شركت در دوره كاربردي دانش TRIZو تكنيك هاي مهندسي خلاقيت كليك نماييد
دلايل استفاده ازدانشTRIZ
به واسطه وجود محيط رقابتي شديد در دنيا و نياز مشتري به محصول با كيفيت بالاتر و ارزان تر، نياز بيشتري به رويكردهاي ابداعي در دنيا به وجود آمده است. در حال حاضر فعاليت هاي علمي بايد در سطح بالاتر، با بودجه كمتر و سرعت بيشتري نسبت به گذشته، صورت گيرند. تحقيقات اخير نشان ميدهد كه دانش TRIZ بين 70% تا 300% به توليد ايده براي محصولات و خدمات جديد و ايجاد بهبود كيفيت، سرعت مي بخشد. دانش TRIZ تكنيكهاي مهندسي و تئوري هاي علمي را به سمت يك چارچوب سوق مي دهد. متبحر شدن در فرآيند TRIZ، فقط اين نيست كه تيم فني تمام پتانسيل موجودشان را شناسايي كنند، بلكه TRIZ در ابتدا به آنها ياد آوري مي كند كه چرا آنها مهندس يا دانشمند بودن را برگزيده اند. دانش TRIZ از راه هاي مختلفي به اين هدف مي رسد. يكي از مهمترين راهها اين است كه ما را براي يافتن راه حل مسئله مان، به نظر افكندن به زمينه هاي خارج از دانش، تجربه، سازمان، متخصصين و حتي خارج از صنعت خود تشويق مي كند (هرچند كه اين روش براي ما و سازمان مان غير معمول مي باشد).
جهت شركت در دوره كاربردي دانش TRIZو تكنيك هاي مهندسي خلاقيت كليك نماييد
بكارگيري دانش TRIZ يعني بازگشت به اصول اوليه، ولي معمولا ً در اين راه از اصول، علوم و راه حل هاي مهندسي كه براي ما آشنا نيستند استفاده مي نماييم. اين فرآيند با تجزيه تمام مسائل به وظايف بنيادي طراحي شان و با القاء درك كاملي از اساس مسئله اي كه با آن دست به گريبانيم ساده ميگردد. با بكارگيري دانش TRIZ ما در مسير يافتن راه حل ها قرار مي گيريم و در مي يابيم كه چگونه ديگران مشكلات مشابهي را در تمام زمينه هاي علمي و مهندسي بدين وسيله حل نموده اند.