مديريت منابع انساني چيست؟
مديريت منابع انساني يا به اختصار منابع انساني (به انگليسي( Human resources: management: عبارت است از فرايند كار كردن با افراد، به طوري كه اين افراد و سازمانشان به توانمندي كاملي دست يابند، حتي زماني كه تغيير، نياز به كسب مهارتهاي جديد، تقبل مسئوليتهاي جديد و شكل جديدي از روابط را ملزم باشد.در واقع مديريت منابع انساني استفاده از نيروي انساني در جهت اهداف سازمان است و شامل فعاليتهايي نظير كارمنديابي و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد و روابط سازماني ميشود. به عبارتي ديگر مديريت منابع انساني تابعي در سازمان است كه عملكرد كاركنان را در خدمترساني به اهداف استراتژيك كارفرما، به حد اعلاء مي ساند. مديريت منابع انساني به دنبال يافتن چگونگي مديريت افراد در سازمانها، با تمركز بر سياستها و سيستمها ميباشد. واحدها و بخشهاي مديريت منابع انساني ، خصوصاً مسئول عدهاي از فعاليتها، از جمله استخدام، آموزش و توسعه، ارزيابي عملكرد و پاداش و جزا (براي مثال مديريت سيستم حقوق و مزايا) ميباشد. همچنين مديريت منابع انساني به روابط صنعتي توجه دارد، كه همان تعادل در اعمال سازماني با قوانين ناشي از بحثهاي بين كاركنان و مديران و قوانين دولتي ميباشد.
جهت شركت در دوره مديريت منابع انساني كليك كنيد
مديريت منابع انساني چيست؟
مديريت منابع انساني يا به اختصار منابع انساني (به انگليسي( Human resources: management: عبارت است از فرايند كار كردن با افراد، به طوري كه اين افراد و سازمانشان به توانمندي كاملي دست يابند، حتي زماني كه تغيير، نياز به كسب مهارتهاي جديد، تقبل مسئوليتهاي جديد و شكل جديدي از روابط را ملزم باشد.در واقع مديريت منابع انساني استفاده از نيروي انساني در جهت اهداف سازمان است و شامل فعاليتهايي نظير كارمنديابي و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد و روابط سازماني ميشود. به عبارتي ديگر مديريت منابع انساني تابعي در سازمان است كه عملكرد كاركنان را در خدمترساني به اهداف استراتژيك كارفرما، به حد اعلاء مي ساند. مديريت منابع انساني به دنبال يافتن چگونگي مديريت افراد در سازمانها، با تمركز بر سياستها و سيستمها ميباشد. واحدها و بخشهاي مديريت منابع انساني ، خصوصاً مسئول عدهاي از فعاليتها، از جمله استخدام، آموزش و توسعه، ارزيابي عملكرد و پاداش و جزا (براي مثال مديريت سيستم حقوق و مزايا) ميباشد. همچنين مديريت منابع انساني به روابط صنعتي توجه دارد، كه همان تعادل در اعمال سازماني با قوانين ناشي از بحثهاي بين كاركنان و مديران و قوانين دولتي ميباشد.
جهت شركت در دوره مديريت منابع انساني كليك كنيد
نقش واحد مديريت منابع انساني در سازمان ها چيست؟
حفظ انگيزه
حفظ انگيزه همكاران يكي از وظايفي است كه بر عهده واحد مديريت منابع انساني است. كساني كه در يك سازمان مشغول به كار و فعاليت هستند، به دلايل مختلف ممكن است از انگيزهي كافي براي كار برخوردار نبوده يا انگيزه خود را از دست داده باشند. بسياري از وظايف ديگري كه بر عهدهي واحد منابع انساني است، بر ايجاد و حفظ و افزايش و يا كاهش انگيزه اعضاي سازمان تاثير دارد. نظام پاداش و پرداخت و جبران خدمات، نظام ارزيابي توانمنديها، نظام جذب، فرايند ترك سازمان، همه و همه ميتوانند انگيزه كاركنان را افزايش يا كاهش دهند. با اين وجود به دليل اهميت بالاي بحث انگيزه، عموماً در فهرست وظايف واحد منابع انساني، حفظ انگيزه كاركنان را هم فهرست ميكنند. برخي منابع علمي هم، ترجيح ميدهند حفظ انگيزه را نه به عنوان يكي از وظايف بلكه به عنوان ماموريت واحد منابع انساني مطرح كنند.
مديريت فرايند ترك سازمان، وظيفه اي تلخ و سخت اما پراهميت است كه بر عهده واحد مديريت منابع انساني است. به هر حال، دير يا زود، همكاران سازمان، به دلايل مختلف مجموعه را ترك ميكنند. يكي ممكن است بازنشسته شود. ديگري ممكن است مهاجرت كند. يكي ممكن است فوت كند. ديگري ممكن است به دنبال شغل بهتري برود. يك نفر ممكن است اخراج شود.
جهت شركت در دوره مديريت منابع انساني كليك كنيد
هيچكدام از اينها رويدادهاي سادهاي نيستند. نه براي كسي كه سازمان را ترك ميكند و دوستان و اطرافيانش و نه براي كساني كه در سازمان ميمانند. همكار من كه امروز، سيستم تسويه مالي من و جمع كردن وسايل من را از پشت ميزم ميبيند، همان لحظه خودش را در همان شرايط تصور ميكند.در آيينهي برخوردي كه با من ميشود، آينده خودش را ميبيند و خوشحال يا ناراحت ميشود. همكاران جوان، از برخوردي كه با بازنشستگان مجموعه ميشود، اوضاع بازنشستگي خود را لمس و حس ميكنند.
ضمن اينكه مبلغان واقعي برند يك مجموعه، كساني نيستند كه به تازگي به آن مجموعه ملحق شدهاند. بلكه كساني هستند كه آن مجموعه را ترك كردهاند. اين افراد اطلاعات بيشتر و دقيقتري و همچنين انگيزهي بيشتري براي بحث در مورد گذشته دارند. اگر واحد مديريت منابع انساني، فرايند ترك سازمان را به خوبي مديريت و طراحي نكند، احتمالاً سوگيريهاي ذهني منفي بيشتري هم خواهند داشت.
جزييات بسيار پيچيده و تاثيرگذار زيادي در فرايند ترك سازمان وجود دارد كه واحد مديريت منابع انساني ، موظف است به آنها توجه كرده و تا حد امكان، هزينههاي احتمالي اين رويداد را كاهش داده و منافع قابل ايجاد و ثمرات اين رويداد اجتناب ناپذير را افزايش دهد.
جهت شركت در دوره مديريت منابع انساني كليك كنيد
آموزش و توسعه منابع انساني
روند مستمر و مداوم تغيير و تحول در حيات اجتماعي، پيشرفتهاي شگرف و عميق علوم و فنون گوناگون در جامعه موجبات تحول و تغيير ساختارهاي سازماني را از اشكال سنتي به سوي ساختارهاي پيچيدهتر و تخصصي فراهم آورده است.
در چنين وضعيتي ارتقاء ظرفيت علمي و بينش كاركنان و تشكيل سرمايه انساني متناسب با تحولات، لازمه تداوم حيات سازماني و تعامل پوياي آن با محيط دروني و بيروني است. زيرا حيات سازمان تا حدود زيادي بستگي به مهارتها و آگاهيهاي مختلف كاركنان دارد و هرچه اين مهارتها به هنگام و بهينه باشند، قابليت سازگاري سازمان با محيط متغير بيشتر ميشود. لذا آموزش و توسعه منابع انساني نه تنها در ايجاد دانش و مهارتهاي ويژه در مديران و كاركنان نقش بسزايي دارد، بلكه باعث ميشود كه آنان در ارتقاء سطح كارآيي و اثربخشي سازمان سهيم باشند و خود را با شرايط متغير محيطي وفق دهند. به عبارت ديگر، بحث توسعه منابع انساني مقارن و جداييناپذير از مقوله آموزش است.
جهت شركت در دوره مديريت منابع انساني كليك كنيد
برنامه ريزي
برنامه ريزي عبارت است از تعيين هدف يا اهداف و تصميم گيري در مورد راه هاي رسيدن به آن ها. برنامه ريزي قبل از ساير وظايف مديريتي انجام مي گردد. برنامه ريزي فرآيندي براي رسيدن به اهداف است. بسته به فعاليتها، هر برنامه مي تواند كه بلند مدت، ميان مدت يا كوتاه مدت باشد. براي مديراني كه در جستجوي حمايتهاي بيروني هستند، برنامه ريزي، مهمترين و كليديترين سند براي رشد است.برنامه ريزي مي تواند، نقش مهمي در كمك به جلوگيري از اشتباهات يا تشخيص فرصت هاي پنهان بازي كند. برنامه ريزي به پيش بيني آينده و ساختن آينده تا حدودي قابل تصور كمك مي كند. ريزي به آينده مي نگرد. برنامه ريزي، يك رويداد منحصربهفرد نيست كه داراي يك ابتدا و انتهاي مشخص باشد بلكه يك فرآيند مستمر و دائمي است .
تصميم گيري
تصميم گيري ، ركن اساسي تمام وظايف مديريتي و در عين حال، مبناي برنامه ريزي است چرا كه نمي توان گفت برنامه اي وجود دارد مگر اينكه تصميمي اتخاذ شده باشد. به عبارت بهتر، تصميم گيري، هسته مركزي مديريت است كه در تمامي وظايف ديگر، نمود دارد.