داده كاوي ( Data Mining )
داده كاوي (به انگليسي Data Mining ) به مفهوم استخراج اطلاعات نهان و يا الگوها و روابط مشخص در حجم زيادي از دادهها در يك يا چند بانك اطلاعاتي بزرگ است.
بسياري از شركتها و موسسات داراي حجم انبوهي از اطلاعات هستند. تكنيكهاي داده كاوي به طور تاريخي به گونهاي گسترش يافتهاند كه به سادگي ميتوان آنها را بر ابزارهاي نرمافزاري و … امروزي تطبيق داده و از اطلاعات جمعآوري شده بهترين بهره را برد.
جهت شركت در دوره ي مديريت ارتباط با مشتري با رويكرد Data Mining كليك كنيد.
در صورتي كه سيستمهاي داده كاوي بر روي سكوهاي Client/Server قوي نصب شده باشد و دسترسي به بانكهاي اطلاعاتي بزرگ فراهم باشد، ميتوان به سوالاتي از قبيل :كداميك از مشتريان ممكن است خريدار كداميك از محصولات آينده شركت باشند، چرا، در كدام مقطع زماني و بسياري از موارد مشابه پاسخ داد.
يكي از ويژگيهاي كليدي در بسياري از ابتكارات مربوط به تامين امنيت ملي، داده كاوي است. داده كاوي كه به عنوان ابزاري براي كشف جرايم، ارزيابي ميزان ريسك و فروش محصولات به كار ميرود، در بر گيرنده ابزارهاي تجزيه و تحليل اطلاعات به منظور كشف الگوهاي معتبر و ناشناخته در بين انبوهي از داده هاست. داده كاوي غالباً در زمينه تامين امنيت ملي به منزله ابزاري براي شناسايي فعاليتهاي افراد خرابكار شامل جابه جايي پول و ارتباطات بين آنها و همچنين شناسايي و ردگيري خود آنها با بررسي سوابق مربوط به مهاجرت و مسافرت هاست
جهت شركت در دوره ي مديريت ارتباط با مشتري با رويكرد Data Mining كليك كنيد.
داده كاوي ( Data Mining )
داده كاوي (به انگليسي Data Mining ) به مفهوم استخراج اطلاعات نهان و يا الگوها و روابط مشخص در حجم زيادي از دادهها در يك يا چند بانك اطلاعاتي بزرگ است.
بسياري از شركتها و موسسات داراي حجم انبوهي از اطلاعات هستند. تكنيكهاي داده كاوي به طور تاريخي به گونهاي گسترش يافتهاند كه به سادگي ميتوان آنها را بر ابزارهاي نرمافزاري و … امروزي تطبيق داده و از اطلاعات جمعآوري شده بهترين بهره را برد.
جهت شركت در دوره ي مديريت ارتباط با مشتري با رويكرد Data Mining كليك كنيد.
در صورتي كه سيستمهاي داده كاوي بر روي سكوهاي Client/Server قوي نصب شده باشد و دسترسي به بانكهاي اطلاعاتي بزرگ فراهم باشد، ميتوان به سوالاتي از قبيل :كداميك از مشتريان ممكن است خريدار كداميك از محصولات آينده شركت باشند، چرا، در كدام مقطع زماني و بسياري از موارد مشابه پاسخ داد.
يكي از ويژگيهاي كليدي در بسياري از ابتكارات مربوط به تامين امنيت ملي، داده كاوي است. داده كاوي كه به عنوان ابزاري براي كشف جرايم، ارزيابي ميزان ريسك و فروش محصولات به كار ميرود، در بر گيرنده ابزارهاي تجزيه و تحليل اطلاعات به منظور كشف الگوهاي معتبر و ناشناخته در بين انبوهي از داده هاست. داده كاوي غالباً در زمينه تامين امنيت ملي به منزله ابزاري براي شناسايي فعاليتهاي افراد خرابكار شامل جابه جايي پول و ارتباطات بين آنها و همچنين شناسايي و ردگيري خود آنها با بررسي سوابق مربوط به مهاجرت و مسافرت هاست
جهت شركت در دوره ي مديريت ارتباط با مشتري با رويكرد Data Mining كليك كنيد.
محدوديت هاي داده كاوي
داده كاوي پيشرفت قابل ملاحظهاي را در نوع ابزارهاي تحليل موجود نشان ميدهد اما محدوديتهايي نيز دارد. يكي از اين محدوديتها اين است كه با وجود اينكه به آشكارسازي الگوها و روابط كمك ميكند اما اطلاعاتي را درباره ارزش يا ميزان اهميت آنها به دست نميدهد. دومين محدوديت آن اين است كه با وجود توانايي شناسايي روابط بين رفتارها و يا متغيرها لزوماً قادر به كشف روابط علت و معلولي نيست. موفقيت داده كاوي در گرو بهرهگيري از كارشناسان فني و تحليل گران كار آزمودهاي است كه از توانايي كافي براي طبقهبندي تحليلها و تغيير آنها برخوردار هستند.
جهت شركت در دوره ي مديريت ارتباط با مشتري با رويكرد Data Mining كليك كنيد.
توانايي داده كاوي
تواناييهاي فني در داده كاوي از اهميت ويژهاي برخوردار هستند اما عوامل ديگري نيز مانند چگونگي پيادهسازي و نظارت ممكن است نتيجه كار را تحت تأثير قرار دهند. يكي از اين عوامل كيفيت داده هاست كه بر ميزان دقت و كامل بودن آن دلالت دارد. عامل دوم ميزان سازگاري نرمافزار داده كاوي با بانكهاي اطلاعاتي است كه از سوي شركتهاي متفاوتي عرضه ميشوند. عامل سومي كه بايد به آن اشاره كرد به بيراهه رفتن داده كاوي و بهرهبرداري از دادهها به منظوري است كه در ابتدا با اين نيت گرد آوري نشدهاند. حفظ حريم خصوصي افراد عامل ديگري است كه بايد به آن توجه داشت.
جهت شركت در دوره ي مديريت ارتباط با مشتري با رويكرد Data Mining كليك كنيد.
داده كاوي عموما توسط سازمان هاي مشتري محور استفاده مي شود، اين سازمان ها (فروشگاه ها، توليد كنندگان، خرده فروشان و فروشگاه هاي اينترنتي) مي توانند با استفاده از داده كاوي ارتباط ميان اقدامات خود و عوامل دروني سازمان مثل قيمت كالاها، تخفيفات، هزينه تبليغات و ديگر عوامل داخلي را با عوامل بيروني مثل مشخصات مشتريان (سن، جنسيت، درآمد و محل سكونت)، رقبا و عوامل عمومي بازار (سطح درآمد جامعه، وضعيت رونق و ركود اقتصادي) را پيدا كنند. علاوه بر اين مي توان شاخص هايي مثل رضايت مشتري، درآمد و سود سازمان، مجموع سرمايه درگردش و هزينه هاي جاري و ميزان افزايش و كاهش آنها در طول زمان را استخراج كرد.