مدل EFQM
مدل EFQM يك مدل خود ارزيابي بر مبناي منطق RADAR مي باشد . مطابق اين منطق در ارزيابي هر معيار ابتدا بايد نتايج مورد انتظار ( Resulte ) تعيين و رويكرد رسيدن به آن ( Approach ) مشخص شده و سپس اقدامات مناسب جهت حصول به آنها( Deployment) اجراء شده و نهايتا" كل فرآيند مورد ارزيابي و بازنگري ( Assest & Review ) قرار گرفته باشد .
براي شركت دردوره ي آموزشي مديريت تعالي ( EFQM )كليك كنيد.
مدل EFQM
مدل EFQM يك مدل خود ارزيابي بر مبناي منطق RADAR مي باشد . مطابق اين منطق در ارزيابي هر معيار ابتدا بايد نتايج مورد انتظار ( Resulte ) تعيين و رويكرد رسيدن به آن ( Approach ) مشخص شده و سپس اقدامات مناسب جهت حصول به آنها Deployment) ) اجراء شده و نهايتا" كل فرآيند مورد ارزيابي و بازنگري ) Assest & Review ) قرار گرفته باشد .
براي شركت در دوره ي آموزشي مديريت تعالي ( EFQM ) كليك كنيد.
معيارهاي مدل EFQM
معيارهاي 9 گانه مدل EFQM با ذكر امتيازات مربوطه عبارتند از :
معيار يك : رهبري ( Leadership ) 100 امتياز
رهبران متعالي آرمان و ماموريت سازمان را تدوين و دستيابي به آنها را تسهيل مي كنند. آنها ارزش ها و سيستم هاي مورد نظر براي موفقيت پايدار سازمان را ايجاد كرده و با عمل و رفتار مناسب خود آنها را به اجرا در مي آورند در دوران تغيير و تحولات سازمان ، ثبات در مقاصد دارند و هر كجا كه لازم باشد قادر هستند جهت گيري سازمان را متحول ساخته و كاركنان را به پيروي آن ترغيب كنند.
معيار دو : خط مشي و استراتژي( Policy & Strategy ) 80 امتياز
سازمانهاي متعالي ماموريت و آرمان خود را از طريق ايجاد و تدوين يك استراتژي و متمركز بر منافع ذينفعان و با در نظر گرفتن بازار و بخشي كه در آن فعاليت مي كنند به اجرا در مي آورند . خط مشي ها ، برنامه ها ، اهداف و فرآيندها به منظور تحقق استراتژي ها تدوين و جاري مي شوند.
معيار سه : كاركنان( People ) 90 امتياز
سازمانهاي متعالي تمامي توان بالقوه كاركنان خود را در سطوح فردي ، تيمي و سازماني اداره كرده توسعه بخشيده و از آن بهره مي گيرند . آنها عدالت و برابري را ترويج كرده ، كاركنان را در امور مشاركت داده و به آنان تفويض اختيار ميكنند. اين سازمانها به گونه اي به كاركنان خود توجه كرده ، ارتباط برقرار ساخته و آنها را مورد تشويق و تقدير قرار ميدهند كه در آنها انگيزه و تعهد براي استفاده از مهارت و دانش شان در جهت منافع سازماني ايجاد شود .
معيار چهار : شركاي تجاري و منافع ( Partnership & Resources ) 90 امتياز
سازمانهاي متعالي مشاركتها و همكاريهاي تجاري بيروني ، تامين كنندگان و منابع داخلي خود را به منظور پشتيباني از خط مشي و استراتژي و اجراي اثر بخش فرآيندهايشان برنامه هايشان برنامه ريزي و مديريت مي كنند.
معيار پنج : فرآيندها ( Processes ) 140 امتياز
سازمانهاي متعالي فرآيندهاي خود را به منظور كسب رضايت كامل و ايجاد ارزش فزاينده براي مشتريان و ساير ذينفعان طراحي نموده ، مديريت كرده و بهبود مي بخشند .
معيار شش : نتايج مشتريان ( Customer Results ) 200 امتياز
سازمانهاي متعالي به طور فراگير نتايج مهم مرتبط با مشتريان خود را اندازه گيري كرده و به آنها دست مييابند. در اينجا مشخص ميگردد كه سازمان در ارتباط با مشتريان بيروني خود چه نتايجي بدست مي آورد.
معيار هفت : نتايج كاركنان ( People Results ) 90 امتياز
سازمانهاي متعالي به طور فراگير نتايج مهم مرتبط با كاركنان خود را اندازه گيري كرده و به آنها دست مييابند. در اينجا مشخص ميگردد كه سازمان در ارتباط با منابع انساني خود چه نتايجي بدست مي آورد.
معيار هشت : نتايج جامعه ( Society Results ) 60 امتياز
سازمانهاي متعالي به طور فراگير نتايج مهم مرتبط با جامعه را اندازه گيري كرده و به آنها دست مي يابند. در اينجا مشخص ميگردد كه سازمان درارتباط با جامعه محلي ، ملي و بين المللي چه نتايجي بدست مي آورد.
معيار نه : نتايج كليدي عملكرد ( Key Performance Results ) 150 امتياز
سازمانهاي متعالي به طور فراگير نتايج مهم مرتبط با عناصر اصلي خط مشي و استراتژي را اندازه گيري كرده و به آنها دست مي يابند. در اينجا مشخص ميگردد كه سازمان در ارتباط با عملكرد برنامه ريزي شده خود چه نتايجي بدست مي آورد